Polaków o pogodzie rozmowy

zwierzak  Gdy spotyka się dwóch bliżej nieznanych sobie Anglików, konwersują o pogodzie. Taki „small talk”, miła, niezobowiązująca rozmowa dla rozładowania atmosfery. Polacy także uwielbiają blablać na temat warunków meteo. A że kochają też narzekać….

Muszę się Wam do czegoś przyznać. Otóż uwielbiam podsłuchiwać napotkanych, obcych mi współobywateli. Nie stoję oczywiście pod ich drzwiami, nie stosuję urządzeń podsłuchowych. Po prostu korzystam z okazji i gdy ktoś w moim towarzystwie peroruje wystarczająco głośno, ja zaś nie mam nic lepszego do roboty, po prostu przysłuchuję się dialogom. Takie tam – terenowe badania nad obyczajowością Polaków. Aseksualny voyeryzm. Wiem, wiem, że jestem niepoprawna. Jednak ile mam dzięki temu satysfakcji! Tu poznam szczegóły burzliwego związku pewnej pani i pana, którymi to szczegółami owa dama dzieli się z przyjaciółką na samym środku chodnika, pikantne kawałki wywrzaskując do telefonu, tam zostanę dosyć dokładnie wprowadzona w fabułę brazylijskiego serialu… Dzięki dwóm koleżankom, z którymi dzieliłam przedział pociągu relacji Katowice-Warszawa, nie muszę oglądać tej szmiry, by wiedzieć, że Carlos jest szują i Luisa powinna na niego uważać, ale ona taka delikatna, naiwna, biedactwo, tymczasem Stefano na 100% jest gejem, tylko wstydzi się do tego przyznać i boi ojca. I tak dalej, i  tym podobne, przez bite trzy godziny. Życie podsłuchiwacza bywa czasem ciężkie. Na szczęście trafiają mi się także takie kwiatki, jak wczoraj. Wynagradzają wszelkie trudy i pozostawiają mnie w stanie nieodmiennego zdumienia.

Kończy się sierpień i pogoda nie napawa może zbytnim optymizmem, jednak krótkopamięciowcom przypominam: to było bardzo gorące, wyjątkowo słoneczne lato! Nie wiem, jak woda w Bałtyku, ale piasek na plaży raczej parzył, ciężko spało się z powodu gorąca, w mediach non stop trąbili, że – uwaga, uwaga – słupek rtęci szaleje i należy podejść do tematu poważnie. Pamiętać o odpowiednim nawodnieniu, przejść na lekką dietę, nie wypuszczać staruszków z domu między godziną 11 rano a 5 po południu. Nie pozostawiać w samochodzie psów i dzieci! Nie zaprószać ognia w lesie. Nie kąpać się po alkoholu. Wszystko zwyczajnie, jak w lecie, tyle, ze dwa razy intensywniej, bo i temperatury mieliśmy imponujące. Nietypowe jak na ukochany nasz kraj-raj.

Jakież było moje zaskoczenie, gdy podczas wczorajszej sesji sklepowej (po sklepach także lubię się czasem powłóczyć) zorientowałam się, że zmysł słuchu mnie chyba zawodzi. Oto dwie panie, raczej niezbyt sobie bliskie, sądząc po przebiegu konwersacji, wymieniały się przy mnie letnimi wspomnieniami. Zaczęły od zupki Knorra. Pani nr 1 nie spodziewała się, że już w sierpniu będzie musiała parzyć sobie gorący kubek, ale proszę pani, przecież tak zimno się zrobiło, to nienormalne jest przecież. Na co druga skwapliwie potwierdziła i dodała, iż w ogóle to lato paskudne mamy w tym roku! Zdębiałam, zamarłam w bezruchu, czekając na ciąg dalszy, jakieś zaprzeczenie, że przecież tydzień temu jeszcze pięknie słonko grzało, cokolwiek racjonalnego. Otóż nic z tego. Pani nr 1 potwierdziła – lato wyjątkowo brzydkie było. Na Mazurach to przynajmniej mieli cały czas upał (to jest brzydkie lato, ja się pytam????), ale nad morzem to już na ten przykład nie. I jak tu na urlop do Polski jechać? Pani nr 2, kontynuując wątek i przenosząc go na wyższy poziom abstrakcji, dodała złowieszczo, że generalnie rok taki dziwny jakiś. Rozmówczyni zgodziła się z nią, smutno kiwając głową.Tą ponurą konkluzją zakończyły swój small talk i każda poszła w swoją stronę.

Ja zaś zostałam tak, z rozdziawioną twarzą. Wiedziałam, że narzekanie to nasz sport narodowy, ale nie miałam pojęcia, jak wysokim poziomem możemy się w tej dyscyplinie pochwalić!

Zadziwiona Złoto Usta

Ten wpis został opublikowany w kategorii Bez kategorii, Publicystycznie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

