Ukochanych autorów lista osobista [uwaga – czytam to!]

książkiWarren Buffet ujawnił ostatnio, co jego zdaniem należy czytać, by stać się drugim Warrenem Buffetem. Skoro Warren może, mogę i ja. Ponieważ jednak trudno mi wybrać poszczególne książki, stworzyłam po prostu listę moich najważniejszych autorów. Może kogoś zainspiruję?

(UWAGA – nawet jak przeczytasz wszystkie ich książki i tak nie staniesz się mną. Także czytaj – bez obaw).

Oto moja (z pewnością niepełna) lista osobista. Kolejność przypadkowa:

1. Szczepan Twardoch – mój rówieśnik, gliwiczanin, Ślązak. Jak nikt inny potrafi wniknąć w zakamarki męsko-śląsko-polskiej duszy i obnażyć je bezlitośnie, mrocznie, czasem wręcz odrażająco. Czyli tak, jak lubię. Najgłośniejsza jego książka to powieść Morfina.

2. Hans Hellmut Kirst – żołnierz, który stał się pacyfistą. Napisał 59 powieści, wszystkie osnute wokół tematu II Wojny Światowej i nazizmu. Mocna, piękna, często bardzo ironizująca literatura, pokazująca, co ideologia robi z człowieczeństwem. Moja ukochana książka tego autora to Fabryka oficerów.

3. Philip K. Dick – zwany Dostojewskim literatury science fiction. Niby pisze o przyszłości, niby to wszystko fikcja, niby nigdy się nie wydarzyło, ale… może się wydarzyć. Największy filozof wśród autorów science fiction. Obok Lema oczywiście! Cenię każdą książkę jego autorstwa, którą przeczytałam.

4. Jonathan Carrol – autor słynnej Krainy chichów. Po przeczytaniu jeszcze długo odczuwałam dreszcze na widok bulteriera… Carrol, jak nikt inny, potrafi zbudować napięcie w dwóch pierwszych zdaniach powieści. Nawet, jeśli jest miło, czujesz, że to tylko pozory.

5. Doris Lessing – literacki Nobel 2007. Feministka, marksistka, przeciwniczka kolonializmu. Każda jej książka to literacka uczta. Moja ulubiona Trawa śpiewa, skutecznie leczy z tęsknot a’la Pożegnanie z Afryką

6. Amélie Nothomb – Belgijka, która sprawiła, że zatęskniłam za Japonią. Dodam, że nigdy tam nie byłam. ale pojadę! Z pokorą i uniżeniem. Jak w tytule książki.

7. Agata Christie – przeczytałam wszystko. Włącznie z romansami, które autorka wydała pod pseudonimem Mary Westmacott. Oczywiście najbardziej kocham jej kryminały. Wszystkie – z Poirotem, panną Marple, Tommym i Tuppence. Najbardziej zapadła mi chyba w pamięć fabuła Nocy i ciemności

8. Marek Krajewski – i niezrównany, brutalny, mizoginiczny Eberhard Mock – detektyw wprost z dekadenckiego, przedwojennego Breslau. Seria powieści z Mockiem w roli głównego bohatera to najlepsze czarne kryminały, jakie czytałam. W dodatku autor wykonał w nich kawał solidnej rekonstrukcyjnej roboty! Breslau – jak żywy. Polecam zacząć od Widm w mieście Breslau.

9. J.R.R. Tolkien – prawdziwy tytan pracy. Twórca światów, ludów, języków, mitologii i pięknych, uniwersalnych opowieści. Władcę pierścieni zakupiłam za ostatnie pieniądze.

10. Richard Dawkins – Samolubny gen na zawsze wyleczył mnie z zadawania pytań typu: „dlaczego to spotyka właśnie mnie?”. Ponieważ. I nie muszę sobie tego tłumaczyć przy pomocy religii, magii i teorii spiskowych.

Na koniec jeszcze cztery książki. Już nie autorzy. Po prostu – pojedyncze tytuły:

1. Aleja Niepodległości Krzysztofa Vargi. Za ciotkę i jej ideał męskości – esesmana w rogatywce.

2. Lalka Bolesława Prusa. Powieści przedstawiać nie trzeba. Lubię bardzo. I nie dlatego, że Prus wielkim pisarzem był. Po prostu – kocham Wokulskiego!

3. Mistrz i Małgorzata Michaiła Bułhakowa. Jeśli będę mieć kiedyś kota, to koniecznie czarnego. I nazwę go Behemot. No chyba, że będzie rudy. Wtedy Garfield 🙂

4. PS. Kocham Cię Cecelii Ahern. Na jej podstawie nakręcono film. Z jej powodu moja córka urodziła się przedwcześnie. Czytałam, śmiałam się i płakałam na zmianę. Odkładałam książkę i wracałam do niej we łzach. Skończyłam i… pojechałam na porodówkę.

 

Ten wpis został opublikowany w kategorii Literacko, Recenzyjnie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

