Lotnisko w Monachium [recenzja]

lotniskoCzasem po prostu czuję, ze muszę sięgnąć po dany tytuł, ponieważ podświadomość wie, że jej lektura będzie dla mnie ważna. Często mam rację. Zdarza się, że nie. Oto ten przypadek. Może to kwestia moich wyobrażeń sprzed lektury. Nie wiem. Wydawało mi się, że za chwilę pogrążę się w pięknie napisanym, psychologicznym studium kobiety, która popełniła samobójstwo przez zagłodzenie. Pomysł na autodestrukcję doprawdy niecodzienny, zatem i książka powinna być niezwykła, prawda?

Nieprawda.

Zanim zaczęłam pisać recenzję, rzuciłam okiem na opinie innych czytelników. Zgadzam się z nimi – „Lotnisko w Monachium” to koszmarny obraz współczesności. Ludzie zachodu są niedojrzałymi, wypranymi z emocji dziećmi, całkowicie niezdolnymi do empatii i rozpaczliwie poszukującymi tej empatii w sobie. Zgadzam się, że książka jest przygnębiająca, szara i smutna.

Nie zgadzam się, że jest dobrze napisana.

Moim zdaniem napisana jest źle. Albo źle przetłumaczona. Nie mam pewności co do tego, kto odpowiada za bardzo nieprzyjemną w odbiorze melodię książki, ale sądzę, że jednak autor, ponieważ pisząc, zastosował mnóstwo denerwujących czytelnika zabiegów – dłużyzny, nuda, chaos, brak konsekwencji, przeskoki czasowe co kilka zdań… Lubię historie, w których nic się pozornie nie dzieje. Lubię trudne, głębokie książki, nawet te bardzo niekomfortowe w odbiorze, wprowadzające czytelnika w paskudny nastrój. Wybaczam i co wiecej kupuję każdy, nawet najdziwniejszy pomysł autora, pod warunkiem, że pisze pięknie.

A tu jest brzydko, nieporządnie i po prostu męcząco. Ale może tak miało być – może to celowe w związku z tematem… Nie wiem. Do mnie „Lotnisko w Monachium” nie przemówiło i tyle.

Ten wpis został opublikowany w kategorii Recenzyjnie. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Skomentuj

